ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟΥ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΩ,ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ!
Γιάννης Τσαραμανίδης
Το BBC προτείνει την Κατερίνα!
https://www.themusicmag.co.uk/music-reviews/katerina/ballad-of-a-hollywood-daydreamer
Γιάννης Τσαραμανίδης
Μαρίνα,Κατερίνα
ΕΡΓΑΣΙΑ
Εμπνέομαι απ'τον/την αγαπημένο/η μου φωτογράφο!
Jane Bown
Πορτραίτα
Γιάννης Τσαραμανίδης
https://www.blogger.com/blog/post/edit/5483958528389613204/868555065020750668
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟΥ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
Η φωτογραφία πορτραίτου δεν είναι απλά η αποτύπωση ενός προσώπου. Είναι η τέχνη της σύλληψης της προσωπικότητας, του συναισθήματος και της ιστορίας ενός ατόμου. Για να το πετύχουμε αυτό, πρέπει να κατανοήσουμε ορισμένες βασικές θεωρητικές αρχές.
1. Ο ΦΩΤΙΣΜΟΣ
Ο φωτισμός είναι το πιο κρίσιμο στοιχείο στη φωτογραφία πορτραίτου. Μπορεί να αλλάξει ριζικά τη διάθεση, τον όγκο και την υφή του θέματος.
* Ποιότητα Φωτισμού:
* Μαλακός Φωτισμός (Soft Light): Παράγει απαλές σκιές και ομοιόμορφη κατανομή φωτός. Ιδανικός για κολακευτικά πορτρέτα, καθώς μειώνει τις ατέλειες και αναδεικνύει την απαλότητα του δέρματος. Προέρχεται από μεγάλες πηγές φωτός (π.χ., μεγάλα παράθυρα, συννεφιασμένος ουρανός, softboxes).
* Σκληρός Φωτισμός (Hard Light): Παράγει έντονες, ευκρινείς σκιές και μεγάλη αντίθεση. Μπορεί να προσδώσει δράμα και ένταση, αλλά απαιτεί προσοχή για να μην δημιουργήσει ανεπιθύμητες σκιάσεις στο πρόσωπο. Προέρχεται από μικρές, έντονες πηγές φωτός (π.χ., άμεσο ηλιακό φως, μικρό φλας χωρίς διάχυση).
* Κατεύθυνση Φωτισμού:
* Μπροστινός Φωτισμός (Frontal Lighting): Ο φωτισμός πέφτει απευθείας στο πρόσωπο. Μειώνει τις σκιές και τις ατέλειες, αλλά μπορεί να κάνει το πρόσωπο να φαίνεται "επίπεδο" και χωρίς όγκο.
* Πλάγιος Φωτισμός (Side Lighting): Ο φωτισμός έρχεται από το πλάι, τονίζοντας τις υφές και δημιουργώντας σκιές που προσδίδουν όγκο και διάσταση στο πρόσωπο. Ιδανικός για να αναδείξει χαρακτηριστικά και να δημιουργήσει δραματική αίσθηση.
* Οπίσθιος Φωτισμός (Backlighting / Rim Light): Ο φωτισμός έρχεται πίσω από το θέμα, δημιουργώντας ένα περίγραμμα φωτός (rim light) γύρω από το περίγραμμα του προσώπου και των μαλλιών. Αυτό διαχωρίζει το θέμα από το φόντο και προσδίδει μια αιθέρια, φωτεινή αίσθηση. Απαιτεί προσοχή στην έκθεση του προσώπου.
* Φωτισμός "Πεταλούδας" (Butterfly Lighting): Ο φωτισμός έρχεται από πάνω και ελαφρώς μπροστά, δημιουργώντας μια μικρή σκιά κάτω από τη μύτη που μοιάζει με πεταλούδα. Κολακευτικός για τα περισσότερα πρόσωπα, τονίζει τα ζυγωματικά.
* Φωτισμός "Rembrandt": Ένας τύπος πλάγιου φωτισμού που δημιουργεί ένα μικρό τρίγωνο φωτός στο μάγουλο, στην αντίθετη πλευρά από την πηγή φωτός. Προσδίδει δραματικότητα και βάθος.
* Χρωματική Θερμοκρασία (Color Temperature): Αναφέρεται στο "χρώμα" του φωτός (θερμό, ψυχρό, ουδέτερο) και μετριέται σε Kelvin (K). Επηρεάζει τη συνολική αίσθηση του πορτραίτου. Το φως του ήλιου το μεσημέρι είναι πιο ψυχρό (περίπου 5500K), ενώ το φως του ηλιοβασιλέματος είναι πιο θερμό (περίπου 2000-3000K).
2. ΣΥΝΘΕΣΗ:ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΚΑΔΡΟΥ
Η σύνθεση αφορά τον τρόπο με τον οποίο τοποθετούμε το θέμα και τα άλλα στοιχεία μέσα στο κάδρο, για να δημιουργήσουμε ένα ισορροπημένο και ελκυστικό αποτέλεσμα.
* Κανόνας των Τρίτων: Μια από τις πιο βασικές αρχές. Φανταστείτε το κάδρο χωρισμένο σε εννέα ίσες περιοχές από δύο οριζόντιες και δύο κάθετες γραμμές. Τα σημεία τομής αυτών των γραμμών είναι ιδανικά σημεία για να τοποθετήσετε το θέμα σας ή σημαντικά στοιχεία του πορτραίτου (π.χ., τα μάτια).
* Κεντρική Σύνθεση: Το θέμα τοποθετείται στο κέντρο του κάδρου. Μπορεί να είναι πολύ ισχυρή για να τονίσει τη συμμετρία ή την απευθείας επαφή με τον θεατή, αλλά μπορεί να γίνει και μονότονη.
* Γραμμές Οδηγοί (Leading Lines): Χρησιμοποιήστε φυσικές ή τεχνητές γραμμές στο περιβάλλον που οδηγούν το βλέμμα του θεατή προς το θέμα.
* Πλαίσιο εντός Πλαισίου (Framing): Χρησιμοποιήστε στοιχεία του περιβάλλοντος (π.χ., μια πόρτα, ένα παράθυρο, κλαδιά δέντρων) για να δημιουργήσετε ένα φυσικό πλαίσιο γύρω από το θέμα, τραβώντας την προσοχή σε αυτό.
* Αρνητικός Χώρος (Negative Space): Ο χώρος γύρω από το θέμα. Η σωστή χρήση του αρνητικού χώρου μπορεί να αναδείξει το θέμα, να δημιουργήσει μια αίσθηση ηρεμίας ή να προσδώσει μινιμαλιστική αισθητική.
* Γωνία Λήψης (Camera Angle):
* Ευθεία Λήψη (Eye-level): Στο ίδιο ύψος με το θέμα. Η πιο συνηθισμένη και φυσική γωνία.
* Χαμηλή Γωνία (Low Angle): Φωτογράφιση από κάτω προς τα πάνω. Κάνει το θέμα να φαίνεται πιο επιβλητικό, δυνατό ή ψηλό.
* Υψηλή Γωνία (High Angle): Φωτογράφιση
από πάνω προς τα κάτω. Κάνει το θέμα να φαίνεται πιο μικρό, αδύναμο ή ευάλωτο.
3. Βάθος Πεδίου & Εστίαση: Απομόνωση του Θέματος
Το βάθος πεδίου αναφέρεται στην περιοχή της εικόνας που εμφανίζεται ευκρινής. Είναι ζωτικής σημασίας για την απομόνωση του θέματος από το φόντο.
* Διάφραγμα (Aperture / f-stop):
* Μεγάλο Διάφραγμα (Μικρό f-number, π.χ., f/1.8, f/2.8): Δημιουργεί ρηχό βάθος πεδίου, δηλαδή ένα μεγάλο μέρος του φόντου είναι θολό (bokeh). Ιδανικό για πορτρέτα, καθώς απομονώνει το θέμα.
* Μικρό Διάφραγμα (Μεγάλο f-number, π.χ., f/8, f/16): Δημιουργεί μεγάλο βάθος πεδίου, δηλαδή περισσότερο μέρος της εικόνας είναι ευκρινές. Χρήσιμο όταν θέλουμε να δείξουμε και το περιβάλλον.
* Απόσταση από το Θέμα: Όσο πιο κοντά είμαστε στο θέμα, τόσο πιο ρηχό είναι το βάθος πεδίου.
* Απόσταση Θέματος από το Φόντο: Όσο πιο μακριά είναι το θέμα από το φόντο, τόσο πιο θολό θα είναι το φόντο.
* Εστίαση (Focus): Στα πορτρέτα, η εστίαση πρέπει σχεδόν πάντα να είναι στα μάτια του θέματος. Τα μάτια είναι το "παράθυρο της ψυχής" και είναι το πρώτο σημείο όπου εστιάζει το βλέμμα του θεατή.
4. ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΠΟΖΑ:Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟΥ
Η τεχνική είναι σημαντική, αλλά η αληθινή δύναμη ενός πορτραίτου βρίσκεται στην ικανότητα να συλλάβουμε την προσωπικότητα και το συναίσθημα του ατόμου.
* Επικοινωνία με το Μοντέλο: Είναι το κλειδί. Δημιουργήστε μια άνετη και χαλαρή ατμόσφαιρα. Μιλήστε, δώστε οδηγίες, κάντε αστεία. Κάντε το μοντέλο να νιώσει ότι συνεργάζεστε.
* Οδηγίες Πόζας:
* Φυσικότητα: Συχνά οι καλύτερες πόζες είναι οι πιο φυσικές και αυθόρμητες.
* "S" Curve: Μια ελαφριά καμπύλη στο σώμα μπορεί να προσδώσει χάρη και ρευστότητα.
* Τοποθέτηση Χεριών: Τα χέρια συχνά αποτελούν πρόκληση. Βεβαιωθείτε ότι είναι χαλαρά και τοποθετημένα με τρόπο που να μην αποσπά την προσοχή ή να φαίνονται άβολα.
* Τοποθέτηση Κεφαλιού/Ώμων: Μικρές κλίσεις του κεφαλιού ή των ώμων μπορούν να αλλάξουν δραματικά την αίσθηση του πορτραίτου.
* Βλέμμα: Άμεσο βλέμμα στην κάμερα (σύνδεση με τον θεατή) ή βλέμμα μακριά από την κάμερα (δημιουργία μυστηρίου, ενδοσκόπησης).
* Έκφραση: Ενθαρρύνετε το μοντέλο να εκφράσει διάφορα συναισθήματα. Μπορείτε να το πετύχετε ζητώντας του να σκεφτεί κάτι συγκεκριμένο, να γελάσει, να είναι σοβαρό κ.λπ. Η αυθεντική έκφραση είναι πολύ πιο ισχυρή από μια σκηνοθετημένη.
* Τοποθέτηση του Βλέμματος: Αν το μοντέλο δεν κοιτάζει την κάμερα, σκεφτείτε πού κατευθύνεται το βλέμμα του και πώς αυτό επηρεάζει τη σύνθεση.
5. ΦΑΚΟΙ
Οι διαφορετικοί φακοί έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν την οπτική γωνία και την παραμόρφωση.
* Φακοί Πορτραίτου (Prime Lenses): Συχνά χρησιμοποιούνται φακοί σταθερής εστιακής απόστασης (π.χ., 50mm, 85mm, 135mm) λόγω της ικανότητάς τους να έχουν πολύ μεγάλα διαφράγματα (π.χ., f/1.8, f/1.4), επιτρέποντας εξαιρετικό bokeh και καλύτερη απόδοση σε χαμηλό φως.
* 50mm: Θεωρείται "κανονικός" φακός, καθώς η οπτική του γωνία είναι κοντά σε αυτή του ανθρώπινου ματιού (σε full-frame). Πολύ ευέλικτος.
* 85mm: Συχνά αναφέρεται ως ο "κλασικός φακός πορτραίτου". Ελαχιστοποιεί την παραμόρφωση του προσώπου, συμπιέζει το φόντο και προσφέρει εξαιρετικό bokeh.
* 135mm: Ακόμα μεγαλύτερη συμπίεση φόντου και απομόνωση του θέματος. Απαιτεί μεγαλύτερη απόσταση από το μοντέλο.
* Ευρυγώνιοι Φακοί (Wide-Angle Lenses): Γενικά αποφεύγονται για κοντινά πορτρέτα, καθώς προκαλούν παραμόρφωση και μπορεί να κάνουν τα χαρακτηριστικά να φαίνονται αφύσικα (π.χ., μεγάλη μύτη). Μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πορτρέτα σε περιβάλλον (environmental portraits) όπου θέλουμε να δείξουμε το τοπίο γύρω από το άτομο.
* Τηλεφακοί (Telephoto Lenses): Εκτός από τους φακούς πορτραίτου, μεγαλύτεροι τηλεφακοί (π.χ., 70-200mm) μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για πορτρέτα, προσφέροντας μεγάλη συμπίεση φόντου και επιτρέποντας στο φωτογράφο να διατηρεί απόσταση.
6. ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΗΣ
Αν και πρακτικές,, οι ρυθμίσεις συνδέονται άμεσα με τη θεωρία.
* Λειτουργία Προτεραιότητας Διαφράγματος (Aperture Priority - Av/A): Συχνά η προτιμώμενη λειτουργία για πορτρέτα, καθώς επιτρέπει στον φωτογράφο να ελέγχει άμεσα το βάθος πεδίου, ενώ η μηχανή προσαρμόζει την ταχύτητα κλείστρου.
* ISO: Κρατήστε το ISO όσο το δυνατόν χαμηλότερο για να μειώσετε τον ψηφιακό θόρυβο και να διατηρήσετε την ποιότητα της εικόνας. Αυξήστε το μόνο όταν ο φωτισμός είναι ανεπαρκής.
* Ισορροπία Λευκού (White Balance - WB): Ρυθμίστε την ισορροπία λευκού για να διασφαλίσετε ότι τα χρώματα στο πορτρέτο είναι ακριβή και φυσικά. Μπορεί να ρυθμιστεί χειροκίνητα ή αυτόματα.
7.ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟΥ
* Σεβασμός: Να έχετε πάντα σεβασμό προς το μοντέλο σας. Η εμπιστοσύνη είναι ζωτικής σημασίας.
* Αυθεντικότητα: Προσπαθήστε να συλλάβετε την αυθεντική προσωπικότητα του ατόμου, όχι απλώς μια "όμορφη" εικόνα.
* Επεξεργασία: Η επεξεργασία πρέπει να ενισχύει το πορτραίτο, όχι να το παραμορφώνει. Υπάρχει μια ηθική διάσταση στην υπερβολική ρετουσάρισμα που αλλάζει την πραγματικότητα.
Η κατανόηση αυτών των θεωρητικών αρχών θα σας δώσει τα εργαλεία για να προσεγγίσετε τη φωτογραφία πορτραίτου με αυτοπεποίθηση και να δημιουργήσετε εικόνες που έχουν βάθος, συναίσθημα και ιστορία. Ποια από αυτές τις έννοιες θεωρείτε πιο δύσκολη να κατανοηθεί στην αρχή;
ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ-ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ
1.Παιχνίδι: "Γρήγορη Σύνθεση"
Χρονικό όριο:2 λεπτά
Αποτυπώστε φωτογραφικά όσο το δυνατόν περισσότερα πορτραίτα ενός ατόμου, εφαρμόζοντας διαφορετικούς κανόνες σύνθεσης γρήγορα.
2.Άσκηση: "Ο Σκηνοθέτης"
Εργαστείτε σε ζευγάρια (ένας μοντέλο, ένας φωτογράφος).
Ο φωτογράφος πρέπει να δώσει συγκεκριμένες οδηγίες στο μοντέλο για να πετύχει μια συγκεκριμένη έκφραση ή διάθεση.
Αλλάξτε ρόλους.
3.Παιχνίδι: "Το Παιχνίδι των Συναισθημάτων"
Παίξτε με διαφορετικά συναισθήματα (π.χ., "χαρά", "λύπη", "έκπληξη", "σκέψη").
Το μοντέλο πρέπει να εκφράσει το συναίσθημα, και ο φωτογράφος να το αποτυπώσει.
4.Παιχνίδι: "Η Εστίαση μου"
Σε ένα πολυσύχναστο περιβάλλον, πρέπει να εστιάσετε σ'ένα άτομο και να θολώσετε τα υπόλοιπα, αναδεικνύοντας το θέμα σας!
5.Φωτογραφικό Ημερολόγιο: Κρατάμε ένα "φωτογραφικό ημερολόγιο" όπου θα καταγράφουμε σκέψεις, ιδέες και πειραματισμούς.
6.Αναζητήστε πορτραίτα φωτογράφων που έχουν κάτι να σας πουν!
Φέρτε τα,να τα σχολιάσουμε!
ΚΑΛΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΗ!
ΠΡΑΚΤΙΚΗ
Είδαμε στην πράξη τη διαφορά στις εστιακές αποστάσεις και για ποιό λόγο ο μεσαίος ,φωτεινός τηλεφακός εξυπηρετεί καλύτερα τη φωτογράφηση πορτραίτου.
Σε ψηφιακή φωτογραφική μηχανή με αισθητήρα full frame,δηλαδή αντίστοιχου της αναλογικής μηχανής με φίλμ,παρατηρήσαμε τις διαφορές ανάμεσα στις εστιακές αποστάσεις των 20mm,των 50mm και των 135mm.
Γιάννης Τσαραμανίδης
Πορτραίτο:Η Μαρίνα
ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ
ΝΙΚΟΣ ΚΑΜΠΙΑΝΑΚΗΣ
Είχαμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε τον εξαιρετικό φωτογράφο του τόπου μας κ.Νίκο Καμπιανάκη,να δούμε μέρος της δουλειάς του,να συζητήσουμε για τις βασικές αρχές της κοινής μας αγάπης,της φωτογραφικης τέχνης,να δούμε ξανά τις φωτογραφίες μας με τη δική του κριτική ματιά,να επηρεαστούμε θετικά και να κλείσουμε το επόμενο ραντεβού μας σε μια φωτογραφική εξόρμηση!
Ευχαριστούμε κ.Νίκο Καμπιανάκη!
Κωνσταντίνα ,ευχαριστούμε για το κέρασμα!
Χρόνια σου πολλά,ευτυχισμένα και γεμάτα υπέροχες φωτογραφίες!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ
DOROTHEA LANG
https://youtu.be/pVDcnTk0jHc?feature=shared
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΕΧΡΑΚΗΣ
https://youtu.be/UMz96JxkLxg?si=LUxzd_VgKyoP3ya_
ΕΡΓΑΣΙΕΣ:ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ
Άννα Μαλιαράκη
Μου φάνηκε καλή ιδέα για φωτογραφία. Όλη η σκέψη άρχισε όταν η μαμά μου ξεκίνησε να καθαρίζει τη σκόνη από το μπαλκόνι...
Μπράβο Άννα!
Πολύ έξυπνη ιδέα και τα κατάφερες μια χαρά!
Ιδιαίτερες και δημιουργικές οι φωτογραφίες σου!
Ακριβώς αυτό που χρειαζόμαστε και η περιγραφή σου!
ΕΡΓΑΣΙΑ
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΑΙΖΕΙ!
Χρυσή Αχτάρη
Μπράβο Χρυσή!Χαίρομαι για τη σταθερή σου αφοσίωση και τη δημιουργική ματιά!
Συνέχισε με τον ίδιο ζήλο!
ΕΡΓΑΣΙΑ:ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ
Κωνσταντίνα Γκεζέπη
Μου αρέσει επειδή είμαι στον κήπο πριν πάρα πολλά χρόνια και τώρα παίρνω τα πορτοκάλια από αυτήν την πορτοκαλιά!
Μου αρέσουν γιατί κάτω απ’ το σπίτι μας παλιά ζούσε μια κυρία που έφτιαχνε πήλινα αντικείμενα και έφτιαξε αυτά τα δύο για τη μαμά μου!
Μπράβο Κωνσταντίνα!
Σταθερά συνεπής και δημιουργική!
Χαίρομαι που αγαπάς τη φωτογραφία και κλείνεις τη διαδρομή μας με τον καλύτερο τρόπο!
Εξαιρετικές οι φωτογραφίες και το κείμενο!
Ευχαριστούμε!
ΕΡΓΑΣΙΑ:ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ
Ειρήνη Παντελάκη
Καλημερα!
Έβγαλα τον αδερφό μου γιατί δεν είχα άλλο μοντέλο!
Μπράβο Ειρήνη!
Το καλύτερο μοντέλο είχες και πολύ ωραία τον χρησιμοποίησες σαν φωτογράφος!
Ευχαριστούμε!
ΕΡΓΑΣΙΑ:ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ
Ρεγγίνα Περάκη
Μπράβο Ρεγγίνα!
Υπέροχα πορτραίτα!
Ευχαριστούμε!
ΕΡΓΑΣΙΑ:Ο ΤΟΠΟΣ ΜΟΥ
Μανώλης Μουντογιαννάκης
Μπράβο Μανώλη!
Ευχαριστούμε!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου